کد مطلب:314358 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:201

قدمگاه عباس بن علی در سمنان
یكی از اماكن متبرك سمنان كه مورد توجه و علاقه ی مردم شهر است، قدمگاه عباس بن علی علیه السلام می باشد، این مكان متبرك بین خیابان طالقانی و راسته ی بازار سمنان، داخل كوچه عباسیه واقع شده است.

داستانی در این مورد نقل می كنند: حدود یكصد سال پیش یك روز از روزهای دهه ی اول محرم كه ذاكری در تكیه مشغول به ذكر مصیبت بوده و مردم حاضر در مجلس هم حال و احوالی داشتند بغتة با فریاد و شیون شخصی مواجه می شوند كه از حال رفته و به حالت اغما افتاده تا این كه به كمك مردم به هوش می آید و علت را از وی سؤال می كنند. آن شخص با گریه و شیون اظهار می دارد: حضرت ابوالفضل علیه السلام را بعینه مشاهده كردم و محل توقف آن حضرت را همین مكانی نشان می دهد كه در حال حاضر به قدمگاه عباس بن علی علیه السلام نام گذاری شده است. از همان موقع، این مكان مورد توجه و علاقه ی مردم قرار گرفته و تعداد زیادی از مردم خصوصا در شب های جمعه، به این مكان متبرك می آیند.

حدود هشتاد سال قبل تكیه قدمگاه توسط یكی از افراد خیر و معتمد محل به نام مرحوم حاجی محمد حسن دانائی بازسازی شده است. مجددا در سال های 1371 و 1372 قمری (حدود 32 سال قبل) به دلیل ازدیاد جمعیت، معتمدان محل تصمیم می گیرند به منظور رفاه حال عزاداران حسینی نسبت به توسعه تكیه اقدام گردد. لذا خانه ای را در جنب قدمگاه از فرد خیری خریداری و با كمك مردم به طرز آبرومندی احداث كرده اند و عملیات ساختمانی آن تا سال 1375 قمری به پایان رسیده است و با توجه به اینكه تكیه فاقد موقوفات و درآمد بود. لذا نسبت به نصب صندوق نذور در جوار قدمگاه اقدام شد تا درآمد حاصله توسط هیئت امنا صرف روضه خوانی و هزینه های ضروری گردد و در سال 1366 شمسی از بین معتمدان محل، طی احكام جداگانه ای پنج نفر از سوی مدیریت اوقاف و امور خیریه به عنوان هیئت امنای قدمگاه منصوب شدند و كماكان زیر نظر اداره به كار اشتغال داشته و خدمات ارزنده ای جهت توسعه و رفاه حال مراجعین و عزاداران در محل انجام داده اند.



[ صفحه 227]



از جناب آقای حاج عباس خدام عباسی، خادم قدمگاه سمنان، و رئیس هیئت امنا، كه عكسها را برای دفتر انتشارات مكتب الحسین علیه السلام فرستاده اند تشكر می شود.



[ صفحه 228]